I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-08-20

Heja mig!

"Det är inget kul att gratulera dig när du gjort nåt bra. Du har ju redan gratulerat dig själv", sade en flicka till mig.

Jag var ungefär tio år, och hade just klarat av ett hinder som jag tidigare sett som oövervinnerligt. Yr i mitt segerrus hade jag glatt utropat att "Hurra, vad jag är bra!". Flickan, som var några år äldre än mig, blev sur. I hennes hem, vet jag, rådde någon sorts outtalad Jantelag, som sade att man aldrig skulle framhäva eller bekräfta sig själv. Hon såg mitt glädjeuttryck som något förmätet; vinnaren skall icke yttra sin glädje själv, utan snällt vänta tills omvärlden strömmar in för att gratulera.

Jag tycker så synd om henne. Dels för att hon, tydligen, inte fick lära sig att bekräfta sig själv (vinnarens segergest), och dels för att hon på grund av detta såg sig nödd och tvungen att plocka ner alla andra ett pinnhål eller två, om de skulle drista sig att sväva för högt i sin glädje.

Jantelagen är ingenting för mig. Jag föredrar den där Anti-Janten, den där man plockar bort alla "inte". Du ska tro att du är något. Det är inte ett dugg förmätet att tro på sig själv. Falsk blygsamhet är för övrigt bara fånigt. Bättre att vara blygsam ibland, och pusha för sig själv när man kan.

Jag dricker kaffe med lättmjölk idag. Kan inte påstå att det är någon hit direkt. Måste klä på mig så att jag kan åka och handla. Hurra, vad jag är bra på att sitta vid datorn för länge!

Inga kommentarer: