I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-08-19

Old tweenie love

När jag var liten var jag kär i Niklas Strömstedt. Allt han gjorde var bra, och alla hans låttexter var fantastiska. Detta var långt innan uttrycket "tweenie" definierats, men det var det jag var. Senare blev jag tonåring, hippie-romantiker, glammer och mycket annat. Det blev lite pinsamt (jag hakade aldrig på ordet "skämmigt") att gilla svenska låttexter, för svenska låttexter var nästan alltid kassa (vilket i många fall var sant). Mitt ex spelade gärna mina gamla Strömstedtplattor, jag ville hellre att han skulle spela mina nya Belle and Sebastianplattor. Eller mina ännu äldre 60-talsklassiker. 90-talet var smärtsamt fel, 80-talet än värre. "Retro" betydde i klartext 70-tal, och inget annat. Och jag ville såklart vara retro.

Åren gick. Jag hörde att min gamla idol varit med och översatt ABBA-låter till svenska för musikalen Mamma Mia. Jag, som helst vill se musikaler på originalspråk, mådde lite illa. (Att musikalen ska gå upp på engelska i Sverige gör mig dock lite bättre till mods.)

Jag fick just veta att min gamla tweenie-idol har en blogg. Den verkar var startad i samband med årets melodifestival, men uppdateras fortfarande. Och den är bra. Den är mycket bra. Någonstans inom mig skruvar tweenien på sig, biter sig lite försynt i läppen och lägger till en ny blogg i bokmärkesmenyn.

Det är nästan lite retro.

Inga kommentarer: