I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-08-26

Amen seriööööst...

Nu ska småglinen photoshoppas till perfektion redan på skolfotot. Tänder kan göras vitare, oren hy kan snyggas upp, även blåtiror kan retuscheras, lovar företaget som utför tjänsten. Och, bäst av allt; där finnes ingen nedre åldersgräns!

Men hallå, vänta lite nu. För det första, varför ska man piffa upp barn på skolfotot? För det andra, om nu tonåringar (som spås vara de som kommer att intressera sig mest för tjänsten) vill ha en lite "snyggare" bild, varför ska de nöja sig med den taffliga photoshopkonst som visas upp i reportaget? Det enda de gjort i den bilden är ju att dra upp kontrasten onödigt mycket, med resultatet att fotot ser ut sådär som familjebilderna på spiselkransen brukar se ut i amerikanska filmer. Det vill säga, uppenbart tillfixade. Och själva grundtanken med rentusch är väl att man ska förefalla se lite bättre ut, men fortfarande vara naturlig nog för att bilden ska kunna passera som "verklig"?

Jag har photoshoppat mig själv. Många gånger. Det kan handla om en bild som är i övrigt snygg, men där en finne eller liknande i mitt tycke förstört intrycket. Det kan också handla om en bild som inte är tagen under optimala ljusförhållanden, eller där färgen blivit lite skum. Det kan även gälla extrema manipulationer för skojs skull, eller för att göra ett porträtt mer "konstnärligt", exempelvis för presentationsbilder till olika internetforum. Om jag inte tycker att jag ser snygg ut på bilden, väljer jag hellre en annan bild; jag brukar inte ge mig på modellbilds-manipulationer, förlänga mina ben eller sånt. Det är lite överkurs, kan jag tycka.

Hursomhelst; det är bilder som jag fixar själv. Det firman säljer ger lite motstridiga budskap, tycker jag:

Antingen
1) Vi tar din bild
2) Vi är så dåliga på att plåta att vi måste retuschera din bild

eller
1) Vi tar din bild
2) Vi berättar för dig att du är ful
3) Du väljer att retuschera din bild

Ska man döma av bildexemplet i artikeln kommer båda processerna att leda fram till följande steg;

3 eller 4) Mormor tittar på bilden hon fått i julklapp och frågar; "Vem är det här?"

.

Inga kommentarer: