I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-10-28

Vrid tiden tillbaka

Har det redan gått tio år? Brandkatastrofen på Backaplan, Göteborg. 1998. Jag var inte där, jag känner inte ens någon som skadades. Min närmaste personliga länk med branden var ett par vänner som tänkte gå, men som aldrig gjorde det. På måndagen hade skolan kallat in kurator och skolpräst för dem som ville prata. Nästan alla kände någon som ...

Jag minns att jag inte riktigt visste hur jag skulle känna. Det var hemskt, så klart. Och det påverkade så många. Men jag betraktade det utifrån, genom tidningar och TV-bilder. Det hade hänt i min stad, på en välbekant plats. Ändå verkade det så långt borta. Tyst minut för brandens offer, någon grät i korridoren.

Tiden gick, och det blev årsdag och minnesstunder för de drabbade. Vi som inte själva varit där eller drabbats personligen började glömma. Livet blev som vanligt igen. Nyår 1998 var jag uppe vid Skansen Kronan och höll på att bli träffad av raketer som ramlat ur sina flaskor vid uppskjutningen och fräste fram längst marken. Fullkomligt livsfarligt, men fantastiskt roligt. Jag hade nog redan glömt.

Och plötsligt har det gått tio år. Bara så där. På fredag är det Halloween igen. Pumpor, häxhattar och festande. Men på lördag är det Alla helgons dag, då tänder jag ett ljus och vaktar det noga. Tio år i livet är så lång tid, men för många känns den 28 november 1998 säkert som igår.

Inga kommentarer: