I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-10-26

Ingen finanskris finns i skooogen!

Ny anywayz i galleriet! Helgens kanske mest fruktsamma projekt, men bättre än ingenting alls.

Helgens mest lönsamma projekt var däremot att flytta över alla mina små spargris-slantar till ett konto med hög ränta. Med tanke på att jag haft dem på ett konto utan ränta alls var det ett rätt smart drag. Eller, för att se det från andra sidan, det var osmart att ha dem på det första kontot in the first place. Jag har för många olika konton, det kan tyckas lite onödigt. Fast poängen är att jag ska kunna sätta över lön på sparkontot och på så sätt "gömma" pengarna från mig själv. Det funkar faktiskt över förväntan bra. Lite på samma sätt som jag tycker att det känns onödigt att köpa något litet om man har en hel femhundring i plånboken, det är så dumt att bryta upp sedeln i småbitar över nån chokladbit eller vad det nu kan vara. Till slut har man bara tjugor kvar, och dem kan man lika gärna lägga på något, för tjugo kronor är ju inte så mycket... snipp snapp, slut på pengarna.

Apropå pengar, eller sedlar mer specifikt, läste jag P'Terry den remarkables Making Money för inte så länge sedan. Som väntat var den rolig och intressant, med ännu ett antal färgstarka karaktärer som äntrat Skivvärldens (Discworld) scen för att stanna. Terry Pratchett skriver samhällssatir lätt förklädd till fantasy. Ett sällan skådat perspektiv på världshistorien och samtiden. När jag blir stor vill jag bli Terry Pratchett. Fast en ung, snygg och kvinnlig Terry Pratchett, helst.

Inga kommentarer: