I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-10-10

Trygghetsspray

Jaså, är pepparspray olagligt? Och nu vill vissa legalisera den? Jaha. Varför då, kan man fråga sig, när det redan finns fina sprayer på marknaden, som dessutom är lagliga? Det finns såna som färgar, men även såna som stinker. Bokstavligen, alltså.

Vad är det som är så särskilt med pepparspray? Jag måste fullständigt ha missat det tåget. Farligare, får man förmoda, eftersom det är olagligt. Tja. Hårspray är också skadligt, om man sprayar det rakt i ögonen på någon. En stilettklack kan bli ett dödligt vapen, rätt använd. I'm just saying.

Visst är det trist när så många behöver en spray eller ett överfallslarm i väskan för att känna sig trygga. Att legalisera ett potentiellt farligt föremål (vapen?) låter som ett försök att behandla på ytan men inte på djupet. Jag tror inte att man känner sig tryggare bara för att man äger ett vapen (se bara på USA). Kanske blir man istället mer nervös och hetsig för att man vet att man har ett farligt föremål i väskan? Och tänk om man skulle råka glömma det hemma?

Då tror jag att självförsvarskurser är ett bättre alternativ. Det handlar fortfarande om att behandla symtomet, men jag tror att det är en bättre metod för att på det hela taget höja självförtroendet hos den som känner sig nervös, än att erbjuda honom eller henne (eller henom) någon form av vapen. Sig själv glömmer man ju för övrigt sällan hemma i fel väska.

2 kommentarer:

anjelina sa...

det är väl viktigaste att det finns några bra och lagliga förvarsmetoder&tillbehör för att få tag på som det ser nuförtiden ut i samhället..har aldrig testat pepparsspray, så vet inte om det är något att ha:)

Sliven sa...

Jag tycker att idén med färgande spray verkar bra, eftersom det kan hjälpa till att identifiera en gärningsman. Färgen sitter ju ett bra tag, vad jag förstår.