I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-05-17

Jag gillar smink egentligen, jag är bara lat.

Såhär ser min cykel ut! Eller, det kommer den att göra, när den väl är färdigmonterad. Men den är fin! Har köpt en hjälm som (händelsevis) matchar cykeln utmärkt, samt nån sorts bra lås så att ingen kommer och norpar den. Cykeln, alltså. Hjälmen finns det inget lås till. Man kanske skulle haft en såndär liten hjälmlåda de har på scootrar? Jag är inte van att ha hjälm, delvis för att de är så otympliga när man tar dem av sig; man måste räkna med att ha väska med sig, eftersom man inte kan lämna hjälmen vid cykeln. Sen är man kanske inte så snygg i hjälm, men det skiter jag i.

En fin grej med att bli äldre är att man bättre lär sig att skita i hur man uppfattas av andra. Om jag varit typ 18-19 år nu och jobbat natt på sorteringen, hade jag säkert sminkat upp mig mer och brytt mig om huruvida mina medarbetare skulle tycka att jag var snygg. Det skiter jag i nu, jag sitter i ett rum där nästan ingen ser mig, vem ska jag vara snygg för? Lite mascara räcker, så att man ser vaken ut, bara.

När jag var typ 20 jobbade jag i och för sig natt på ett hamburgerhak, där fanns ju en massa kunder att vara snygg för, men jag vet inte om jag hade ansträngt mig för dem heller, idag. Snygg är jag bara inför folk jag bryr mig om, på tider när det passar mig, typ fredag kväll eller torsdag eftermiddag. Måndag natt går jag i jobbkläder. Fast jag är för all del snygg då också. Naturlig skönhet, se.

Biltema (inte Rusta, jag skrev visst fel förut) är lite skumt. Deras hemsida andas webbshop, jag var inne där och spanade på vilken cykel jag skulle köpa. För varje produkt finns en liten knapp där det står "lägg till", för mig betyder det "lägg till i kundvagn". När jag åkte ut till butiken fanns inte den cykel jag först tänkt köpa, så jag frågade om det var nån idé att beställa den från webbutiken istället? Biltemagubben tittade förvånat på mig, de hade alls ingen webbutik, tyckte han. Joo, insisterade jag, jag var ju inne där förut idag? Nu när jag kom hem bestämde jag mig för att utreda mysteriet; det vore väl illa om Biltemafolket inte visste om att de hade en webbutik?

Och det har de inte heller. "lägg till"-knappen funkar bara för en inköpslista, som man kan skriva ut när man är klar på webbplatsen. Någon kassa finns inte, och det står att varorna bara säljs i varuhus. Men, hallå, tydlighet tack! Användbarhetsexperter månde riva sitt hår, hur många potentiella kunder tror ni inte går och missförstår det där med inköpslista? Sen letar man förgäves efter kassan i 10 minuter innan man tröttnar, lämnar sidan och svär att aldrig handla hos Biltema igen.

Jag säger detta i största välmening, Biltema. Det är inte alla som bestämmer sig för att åka ut och köpa en fin röd cykel, om de tror att de kan få shoppa hemifrån. Internet is the new Black, liksom.

3 kommentarer:

Linda sa...

Jag tror nog att du är jättesnygg i din hjälm, och den matchar ju cykeln perfekt.

Sliven sa...

Jag har manekängat lite i hjälmen, och jag tror inte att den är något jag direkt kommer att skämmas för. Rött och grått är sommarens färg! ^_~

Linda sa...

Då får du nästan lägga ut en bild på dej med hjälmen så vi får se.