I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-05-10

De tiotusen stegen

Jag köpte en stegräknare, en billig men söt liten sak. Testade den igår, inspirerad av alla dessa stegräknarartiklar i alla möjliga tidningar. 10000 steg om dan ska vara optimalt, eller i alla fall nyttigt, har jag hört. Eftersom det är ganska svårt att avgöra hur många steg man tar på en viss sträcka är det ju käckt med en liten mojäng som räknar år en, yes? På en lagom sölig fredag, med inlämningsuppgift som skulle skrivas och lämnas in (långsittning vid datorn), en tripp till stan (promenad båda vägarna) och en lugn kväll (framför TV och dator) kom jag upp i lite drygt 7000 steg.

Det tycker jag verkar rimligt, om man räknar de dagar jag är både i skolan och i stan, eller de dagar jag kommer att springa runt på jobbet har jag antagligen ett snitt som hamnar runt det rekommenderade antalet steg. Eller mer. Jag går ju faktiskt nästan överallt. Nu ska jag iofs köpa cykel, men ur ett hälsoperspektiv är det knappast någon skillnad på cyklar och apostlahästar.

Den lilla "pedometern" är som sagt söt, liten och behändig, samt lila; min favoritfärg för tillfället. Men är det bara jag som börjar tänka på annat än steg och fötter? jag vet, jag vet, ordet stammar från latin för steg eller fötter eller något däråt, men ändå. Det är ett ord som inbjuder till kreativa tolkningar. Även de gamla Romarna skulle väl ha höjt på ögonbrynen åt den som kom och på knackig swelatin bad att få låna en fotfil?

Ok, ok, billigt skämt som bara fungerar under förutsättning att pedo betyder fot och inte steg, men även billiga skämt äro existensberättigade i denna värld. Större delen av den amerikanska underhållningsindustrin är ett bevis för denna tes.

I övrigt har jag kirrat sommarjobb, slutfört en ytterst tråkig Uni-uppgift och köpt en ny klänning. I'm just that hott.

1 kommentar: