I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-05-24

Finaaaal!

Direktsändning från Eurovision. Även här, tyckte jag då. Öppningsnumret är made of win, win, win! Underbart, molitva-bruden! Hott hott hott.

Rumänien sjunger något som går ut genom ena örat och in genom andra. Eller kanske tvärtom.

Och... England tävlar med en gammal Madonnalåt? Eller vart är det jag har hört det där förut? I've got all my sisters and me, kanske? Hm.

Sångerskan från Albanien är ung, den korta jackan känns lite 90-tal. Låten? Inte illa, men inte bra heller. Paus för att hämta mer ostbågar.

Tyskland låter falsk, falskt, faaalskt. Varför kommer det aldrig nåt bra bidrag från tyskarna, de har ju faktiskt en helt OK musikindustri som lyckats pumpa fram både Rammstein och Blümchen? Varför skicka en kvartett som tävlar om att få äran att spräcka mina trumhinnor? Whyyyy?!

Armenien å sin sida jobbar på bra på scenen, jag gissar på en topp fem. Eller kanske en vinnare?

Bosnien & Herzegovina är helt klart sötast, now and forever. Heja heja!

Israel: *gäsp*

Från Finland kommer riktiga rockerboyz med svallande hår och vaxade bringor. Sångaren är, till skillnad från många andra, snygg i läderbrallor. Mums. Men räcker det för en hög placering?

Kroatien är lite Svart Katt, Vit Katt; det ska den ha cred för. Annars tycker jag att sångarens namn är det bästa av allt; 75 cent.

Polens bidrag är inte jätteroligt, tävlingens första kisspaus. Jag stör mig mest på att klänningen är osmickrande för isdrottningens figur. Dumt val?

Islänningarna, som sysslar med schlagercovers till vardags, har ett glittrigt nummer. Disco disco disco. Sångaren har Tintin-frisyr, undrar om han försöker säga oss något? Många röster, tror jag. Jag kan även tänka mig tjejens lackorsett, skicka hit den, tack.

Det svänger bra om Turkiet, men är de snygga nog för jackpot, undrar jag? Bra med Pyroteknik har de i vart fall. Sånt brukar ju hjälpa, ibland.

Party seven nights a week, min största överraskning i semin var att Portugal gick vidare. Men här är de nu, i maxiörhängen och flytande klänningar. Lyssnar man noga, med en mental snabbspolning av ljudet, låter de faktiskt lite som Army of Lovers.

With a hey hey ho, Piraterna är på G, fast jag vet inte om Europa är trötta på skojiga låtar? Jag lyckas spilla ut ett glas Cola över skrivbordet. Fan.

Sverige så. Inledningen är mindre stel än i torsdags, och Perelli är helt klart på gång. Topp tre, kanske?

Get Up and Dance, sjunger killen i hängslebrallorna, med dejligt danskt uttal. Glatt allsångsmaterial. Topp tio, kanske? Knappast högre, men vem vet. Europe not always predictable is.

Jaha, så Georgiens sångerska är alltså blind? Jag undrade just. Lite coolt, men jag trodde inte att den här låten skulle orka vidare från semin, heller. Klädbytet och budskapet är ju snyggt, i alla fall.

Jag tycker att Ukrainas bidrag är helt hysteriskt. Så troligen hamnar det i topp, eftersom hela jippot är galet, galet, galet. Placering... två? Om man inte ska köra lite Time Lord ebilness, då; don't you think she looks tired? Hon sägs vara Perellis största konkurrent, ju. ^_~

Från Frankrike kommer en John Lennon gone bad, tänkte jag skriva, men han var ju faktiskt mycket snyggare i videon! Vad har hänt? Kören är däremot hur läcker som helst, jag bestämmer mig för att gilla Frankrike. Men varför sjunger han på engelska i eurovision?

Azerbaijan kan jag nästan inte stava till. Heter det så på svenska? Galen galen show, but no toaster, skulle jag tro. Änglapojken är läskig, men det visar sig senare i showen att även Lucifer är vit under synden. Eller?
EDIT: Nej, Azerbajdzjan heter det ju!

Grekland har ett snyggt nummer och catchy melodi. Antagligen hög placering. Känns lite repris på Paparizou, dock. Eller, inte så lite alls. Nåja.

Borat från Spanien lär oss räkna till Bikinidans, eller vad var det? Vinner det här så skickar vi Iprenmannen till Eurovision nästa år, eller vad säger ni?

Serbien har läcker ögonskugga och en koreografi med dansare som vandrar ifrån och förbi varandra. Känns njaaa, men går nog hem i Europa. Skulle jag tro.

Believe I hear the winner, I do. Ett litet värmeljus av hopp viftar sångaren med innan han tar plats på fuskisen. För inte kan det väl vara riktig is de släpat in? Han står ju barfota där? Och så av med skjortan, det är rätt. Ryssland for the win, that's my bet.

Norge. Meh. Inte dåligt, inte bra. Hon vill inte vara ensam, och det lär hon inte vara heller i mittenskiktet, där jag tror att hon kommer att hamna.

Nu är det dags att rösta. Hepp hepp hepp!

Inga kommentarer: