I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-09-17

Electrolux suxx

I slutet av maj skickade jag in ett bidrag till en annonstävling. Deadline för tävlingen var satt till första juni, jag slängde ihop ett bidrag som jag blev rätt nöjd med och skickade in det. Hela sommaren har jag uppmuntrat vänner och bekanta att gå in och rösta på mitt bidrag, hela sommaren har jag likaledes varit osäker på när det egentligen var tänkt att tävlingen skulle avgöras. Det stod nämligen inte, men har man skickat in ett bidrag och ändå gjort sig besväret, vill man såklart veta när och hur vinnaren ska presenteras.

Nu har Electrolux, som håller i tävlingen, ändrat i reglerna och öppnat tävlingen igen. Möjligen för att de inte tycker att de fått in tillräckligt många eller bra bidrag. Jag tycker att det är rätt fult av dem. Not cool, Electrolux!

Såhär är det. Högsta vinsten är att få vara med och utforma en annonskampanj utifrån det bidrag man skickat in. Ursprungligen angavs även att de tio bidragen med flest röster skulle vinna varsin dammsugare.

De bidrag som kommit in hittills är, i mitt tycke, av ganska låg kvalitet. Jag kan förstå om Electrolux inte tycker att de vill använda något av dem för en stor kampanj (utom mitt då, som de naturligtvis borde vilja använda!), men den här lösningen är varken juste, sjyst eller schysst. Får man inte in en värdig vinnare så är det väl bara att avsluta tävlingen, tacka så mycket, dela ut ett antal dammsugare (tröstpris), och sedan starta en helt ny tävling! Samt att se till att denna nya tävling presenteras på ett sätt som ger den mer uppmärksamhet.

Det är inte coolt mot dem som redan skickat in bidrag att ta upp tråden på det här viset. Vill ni inte ha min bild, fine, men både jag och andra kunde ju finslipat våra idéer under sommaren och skickat in något snyggare, vassare. Det står för all del ingenstans i reglerna att man inte får tävla med flera olika bidrag, men... orka. Värt att notera är även att den "återinvigda" tävlingen varken har deadline eller angivet datum för presentation av vinnaren. Att de tio bästa får en dammsugare har man tydligen plockat bort. Tydlig kontaktinformation till ansvariga för tävlingen finns för övrigt inte heller.

Spela rent spel, Electrolux. Det har ni väl råd med, ni som ska ha så bra dammsugare? Skicka för övrigt gärna en snygg dammsugare till mig, jag tycker att jag är värd det.

Inga kommentarer: