I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-09-25

Top Twin

Är de inte väldigt lika? Fatima från Top Model 10 och Hawa från Top Model Stockholm. Pannan. Figuren. Fast jag tycker att Fatima är strået vassare, utseendemässigt. Näsan. Hållningen.

Jag såg inte gårdagens avsnitt (damn you,work!), så jag vet inte riktigt hur ställningen ser ut i ANTM, men visst vore det lite lustigt om Fatima vann? Bara för att de är så lika. Hawa låg väl också risigt till under en del av tävlingen, vill jag minnas. Fatima could still shape up.

Eller? Roligare ändå vore det förstås om plus size-modellen vann, men det är nu som det är. Plus size är för övrigt, även om det är ett fånigt begrepp (det borde snarare vara normal och skinny size) långt mycket bättre än "mullig modell". Det senare låter som en modell som äter för mycket choklad, medan plus size får mig att tänka på det faktum att människor kommer i olika storlekar. Utan att för den skull vara tjocka.

Intressant var dock att designern i tisdagens avsnitt både tyckte att plus size modellen Whitney var för stor (42), och att Fatima var för liten (32). Trist att hon bara tog sig tid att påpeka detta för Whitney, dock.

Johnny skriver också om Top Model, plus size med mera här. Jag kan inte annat än hålla med om mycket, särskilt som jag fick nys om "hångelskandalen" i Norska Top Model. Alla "kunde" protestera, men den enda som gjorde det åkte ut. Enligt artikeln.

Grundregeln för bilder som ska vara avklädda eller på något vis sexiga är väl ändå att fotograf och kamerateam får modellen att känna sig bekväm? Hon/han måste ju kunna utföra sitt jobb. Tycker annars att de brukar vara ganska sympatiska i Top Model-sammanhang då det kommer till den typen av fotograferingar. Det låter som om det Norska teamet var grymt oprofessionellt.

2 kommentarer:

Birsta City sa...

Hej! Var med och tävla om att bli Birsta City´s modebloggare! Skicka in din ansökan här: http://birstacity.se/evenemang/modeblogg.aspx. Lycka till :) Mvh, Birsta City

Sliven sa...

Är jag en modebloggare?