I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-09-21

Thou Shall Not!

Linda gillar inte böcker eller folk som talar om vad man bör och inte bör göra innan man dör. Och jag förstår så väl vad du menar, Linda, men jag måste ändå säga att Rickard Wilsons bok om 101 saker du INTE måste göra innan du dör är en söt replik till det överflöd av böcker som i mitt tycke är mycket värre; XX saker du måste uppleva, filmer du måste se, böcker du måste ha läst.

Ingen "måste" simma med delfiner. Många skulle säkert finna det direkt otrevligt. Likaledes "måste" man inte ha läst Krig och Fred, Kafka eller Sagan om Ringen. Mycket av det som man, enligt vissa, "måste" testa är säkert grymt överskattat. Å andra sidan har jag aldrig simmat med delfiner, så vad vet jag?

Läste i övrigt en underbar intervju med Majgull Axelsson, som anser att "Det finns en övertro på biologin". Jag instämmer. Det känns uppenbart inte minst i denna artikel om regnbågsbarn.

In other news har jag äntligen fått hem P'Terry den remarkables bok Wintersmith. Nu behöver jag bara komma på ett sätt att sträckläsa hela natten, men fortfarande orka upp imorgon bitti. Några tips?

Inga kommentarer: