I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-07-30

Skriv ihop, allihop

Eftersom Lisa Bjurwalds uttalande om den svenska bloggsörjan på bara några timmar (en evighet i bloggosfäriska mått mätt) fått vingar, stötts, blötts och hackats på, skulle jag vilja ta tillfället i akt och göra en rekommendation:

Spellcheck-plugins för Internet Explorer 7 och för Mozilla Firefox. Stavningsprogrammen är gratis att ladda ner och lätta att installera, och tillåter användaren att i realtid se stavfel i blogginlägg, e-post och liknande. För Firefox finns flera språk att tillgå, däribland Svenska (huzza!). För IE7 lär det ska finnas fler språk än Engelska, förutsatt att man använder Open Office. Insticksprogrammen rättar dock inte särskrivning, däremot undrar min Firefox-spellcheck just nu om jag inte vill ersätta "särskrivning" med "sär skrivning". Men i ärlighetens namn gör ju Ms Word precis likadant.

Lycka till med bloggandet!

2 kommentarer:

Niclas sa...

Du menar svenska och engelska med gemener va? Och vem Miss Word är vet jag faktiskt inte ;) ... måste varit din blogg Lisa var in på :D

Sliven sa...

Gemener torde var ännu en sak som varken Miss Word (min personliga sekreterare) eller de rekommenderade stavningskontrollanterna bryr sig särdeles mycket om. Däremot är jag English-skadad och tror att allt som har med länder att göra alltid måste stå med stora bokstäver. Annars kommer FRA och tar mig.

Lisa är min ärkenemesis. För jag förmodar att du menar Bjurwald? Vi ska göra upp i solnedgången med revolvrar och läckert motljus. It's set in stone.