I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-07-15

Alla kan tralla - for real.

Xbox har beslutat sig för att utmana Playstation med en egen variant av Singstar. Låter trevligt, tycker jag. Spelet, som heter Lips, ska vara mycket likt Singstar, men med några nya finesser. Exempelvis möjlighet att ladda in egna låtar via Ipod (huruvida detta gäller alla Mp3-spelare, eller bara Ipod, förtäljer icke artikeln), samt trådlösa mikrofoner. Låter finemang.

Jag läser vidare i artikeln: "Singstar" är främst förknippad med Playstation 2 och har vunnit sina framgångar tack vare att det är billigt och lättillgängligt. Knappast någon kommer att köpa en Xbox 360 för möjligheten att sjunga karaoke.

Me: Oh.

Som en representant för en väldigt liten klick som bildar målgrupp för sig själv skulle jag bara vilja hojta till lite: min enda motivation att köpa någon som helst spelkonsoll är enbart utsikten att kunna sjunga karaoke på den. Jag har ett eller två spel som intresserar mig, dessa spelar jag helst på datorn. That's just my style.

Poängen är den, att en dyr spelkonsoll med en miljon hotta spel är tämligen helt ointressant för mig. Så står jag där med dilemmat: vill man ha en ny konsoll för att spela senaste versionen av spelet, eller ska man köpa en äldre modell? Begagnat, kanske? Men ack, även de sekunda varorna har priser som tycks mig överdrivna. En hyfsat billig karaokemaskin kan jag för all del få tag på, men det var ju det här med tävlingsmomentet; det är roligt att se om man kan pricka toner med högre träffsäkerhet än vänner och bekanta.

Det ultimata vore ju förstås om Singstar/Lips/You name it fanns att tillgå för PC... Oh, but have faith in den allsmäktige Google! Även för den sångtörstande minimålgruppen (mig) finns medel att tillgå; Ultrastar Deluxe to the rescue! Ultrastar Deluxe är en emulator som ser ut och fungerar ungefär som Singstar, fast för datorn. Och - bäst av allt - det är gratis. Läs mer om Ultrastar här.

Min målgrupp är mer än tillfredsställd och spanar nu på begagnade Singstar-microfoner, som lär ska vara kompatibla. Och så är Ultrastar Delux billigt och lättillgängligt också.

Inga kommentarer: