I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-04-27

Världen är ond. Tur att det finns skor.

Läser om nyutexaminerade Vitryska studenter som tvångsförflyttas för att jobba runt Tjernobyl. Där ska de stanna i två år, vägrar de kan staten stämma dem. Det är ett riktigt, riktigt surt system när staten travar in och dikterar vart du ska bo och arbeta. Det är ju inte direkt frågan om specialutbildade saneringstekniker som kallats in för att bara de kan "tvätta bort" radioaktiviteten, det är människor med helt vanliga utbildningar och kompetenser. Tragiskt.

O berättade om något liknande som de har i Nigeria, det kallas Youth Service och innebär att alla som avslutat sin utbildning stationeras ut runt om i landet för att tjänstgöra ett år inom sitt expertisområde. Men det är helt annorlunda mot den tvångsförflyttning som nämns ovan; ungdomarna kan till viss del påverka vart de vill bo (bra betyg leder till attraktiva områden) och de kan skickas som sagt till olika platser i Nigeria, inte specifikt till radioaktiva områden. De flesta verkar se det som en positiv upplevelse, även om jag aldrig frågat vad som händer med den som vägrar att låta sig stationeras. Jag tvivlar dock på att staten stämmer den som vägrar flytta, kanske får man bara ett nytt alternativ. Jag borde fråga.

On a lighter note: i fredags var jag på IKEA tillsammans med alla andra lönestinna människor, shoppade bäddset och även nya skor på Rusta. Jag gillar att köpa skor på lågprismarknader, ofta hittar jag riktigt bra sneakers, gympadojjor och sandaler på ställen som tex. Coop. Jag är galen i skor, ja, men på ett sunt och högst ekonomiskt vis. Mina senaste tre par kostade under 300 kronor - sammanlagt. Because I'm made of Win.

2 kommentarer:

Tanja Suhinina sa...

I Sovjet fick man gratis högskoleutbildning och boende och så mot att man utkommenderades, minns inte hur länge. Det verkade vara som i Nigeria, att de som hade bra betyg fick välja. Mamma flyttade t ex tillbaka till sin hemstad, samma fabrik som mormor jobbade på.

Sliven sa...

Ja, då fick man ju i alla fall nåt i utbyte mot att man flyttade... efter lite efterforskningar framkom det iofs att den som inte gjort Youth Service i Nigeria har svårt att få jobb, men det låter ändå som en mestadels positiv erfarenhet. =/