I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-04-13

Min vän Flodhästen

Mitt drömliv är något av det mest spännande man kan tänka sig. Det är rena bion i huvudet om nätterna, och filmnörd som jag är kan jag regissera drömmarna själv, med omtagningar och direktiv att styra udan från saker som skulle kunna göra drömmen allt för läskig. Jag tror det vittnar om ett extremt kontrollbehov att faktiskt kunna styra sina drömmar på det här viset, men resultatet gott, allt gott, resonerar jag.

Inatt var det äventyrsmatiné, en ytterst sympatisk flodhäst var stjärnan i en show som gick ut på att människor fick spela upp en "scen", där en person kunde vara hjälte, en offer, och där flodhästen spelade skurken. Tydligen var många rädda för flodhästen, de sade att han inte var pålitlig. Grejen var den att flodhästen var en person snarare än ett djur, och det vet man ju hur ombytliga personer kan vara... mot mig var han hursomhelst mycket trevlig, bjöd på kexchoklad och gav mig några tips till min "scen" i showen. Jag skulle nämligen göra min grej utan partner, så jag skulle spela offer och sedan hjältemodigt rädda mig själv. Vi snackade ihop oss till en riktig publikdragare, flodhästen och jag, men tråkigt nog vaknade jag innan vi han showa loss. Jag hade så gärna velat få veta hur det gick. Nu saknar jag flodhästen. Kanske kommer han tillbaka inatt?

I tidningarna kan man läsa allt om att "hitta formen" till midsommar. De skriver att det bara är tio veckor kvar, vilket jag tolkar som lögn och bedrägeri; utanför mitt fönster snöar det, och vi har fortfarande typ en decimeter snö. Den smälter ibland, förra helgen var vi helt säkra på att det var vår på riktigt, men alltid blir man besviken. Säkert, säkert kommer snön att ligga kvar alla tio veckorna till midsommar, ni ska få se. Och ingen kommer att kunna visa upp någon strandform alls, eftersom alla måste ha jacka på sig. Sommaren är ett påhitt av påskharens proportioner, det blir aldrig aldrig varmt igen.

Prove me wrong, I beg.

Inga kommentarer: