I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-12-01

Alla barnen...

...och så var det pojken som inte fick bli Lucia. Min första tanke (efter den om att det nog är nyhetstorka på gång) är: har vi inte kommit längre än så? Varför måste sådana här saker vara en så stor grej? Jag tror inte alls att äldre skulle bli förfärade av en manlig Lucia, lite förvånade på sin höjd, kanske. Det hänger ju på utförandet, om hela lussetåget är seriöst och inte nån sorts tramsprodukt kan väl ingen bli upprörd? Manliga Lucior dyker ju upp här och var, så det är väl inget att bråka om?

När jag var liten (och så är det kanske fortfarande?) fanns bilden av att Lucia skulle vara blond (och tjej). Det var ganska inarbetat, på dagis fick alla barn färglägga papperslucior och sätta upp dem på väggen. Det blev en lång rad av blonda Lucior, med ett undantag: min.

För mig har Lucia alltid varit en kvinna med mörkt hår, helst svart. Det hänger antagligen ihop med att jag som frågvist litet barn tidigt fick veta att Lucia kom från Sicilien, där folk i regel borde vara mörkhåriga, enligt mina uträkningar. Ergo: Lucia har mörkt hår. De andra små barnen stirrade på min mörkhåriga lucia med skräckblandad förtjusning; jag hade ju målat "fel". Dagisfröken försökte släta över med att "ja, sådär kan man ju också göra", men hon var nog ganska förvånad.

Förhoppningsvis skulle en dagisfröken år 2008 inte bli lika paff, men jag vet faktiskt inte hur långt vi har kommit i utvecklingen, om vi fortfarande står och trampar på Lucias hår (bildligt talat). På dagis får alla flickor vara Lucia, så att det inte blir orättvist. Men det är ju fortfarande så, att det är lättare för en flicka att iklä sig en mansroll än vad det är för en pojke att iklä sig en kvinnoroll. Bland tomtenissarna finns bägge könen representerade, men Lucia kanske dröjer ett tag till.

På bilden: Anchal från Top Model. En perfekt Lucia-arketyp, i mina ögon.

5 kommentarer:

Petrus Mastos sa...

Det var ju just ETT sätt att se på det hela. Jag tycker att man skall få visa snoppen på stan t.ex. Det är ju samma sak, om DU förstår vad JAG menar.

Sliven sa...

Nej, för så beter sig faktiskt inte en riktig Lucia (TM). Eller dagisfröken. Men jag begär alls inte att just DU ska förstå mig.

Petrus Mastos sa...

Förlåt jag glömde bort hela den där bakgrundhistorien som involverar jesus och sådant. Kristen moral är bra. Speciellt bra gillar vi läran om att det är fruktansvärt hemsk och fult att vara naken.

JAG begär inte att JAG skall förstå JAG eller att DU skall förstå DU heller.

Vi är överens. Det är jättebra!!

Sliven sa...

Med tanke på att Luciahögtiden ursprungligen inte har särskilt mycket med kristen moral att göra alls, faller ditt argument tämligen platt.

I övrigt är reflexiva pronomen dina vänner. Sweet dreams.

Petrus Mastos sa...

Nejdå, självklart inte. Inga högtider i sverige kan väl ha det? Det är ju bara en kul grej.

Men jag skulle nog faktiskt ganska bestämt vilja påstå att helgonet Lucia har rätt mycket med kristen moral att göra.

Du har givetvis rätt i att Luciafirandet inte har något med Lucia att göra.

Jag tar tillbaka allt så långt att det kom ut genom rumpan och ut igen. Förskräckligt.

DIN ANDE HÄLSAR ARTIGT OCH BOCKAR.