I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-06-13

Bloggetik 101

En sak jag inte riktigt gillar med den svenska bloggkulturen är det här med att skriva femtielva mindre inlägg om dagen. Det är hattigt, känns ogenomtänkt och det är ett mindre helvete att återkomma till en sådan blogg efter en eller två dagars läsuppehåll. Antar att ett argument skulle kunna vara att fler inlägg ger fler individuella läsare, men det argumentet blir ju värdelöst om man förlorar alla permanenta läsare... så, no.

I "min" bloggkultur skriver man färre, längre inlägg; antingen en samlingstext om vad man gjort under dagen/veckan, eller om nåt ämne som särskilt fångat skribentens uppmärksamhet. Mer som en krönika, med den skillnaden att man (oftast) inte får betalt, samt att man får skriva vad man vill och krydda med obegriplig slang och fåniga uttryck lite everywhere. 'Cause it's so 1337!

Dubbelpostar (dvs, skriver fler än ett inlägg) gör man bara om man verkligen, verkligen har något att säga, eller om man gjort ett kul meme som inte har något med ovan nämnda "krönika" att göra. Bloggar man i ett community där ens blogginlägg hamnar på vännernas lista över saker att läsa (som på LJ), kan man dessutom be om ursäkt för att man postar en massa olika inlägg.

Jag känner att jag är på god väg att bli bloggvärldens Magdalena Ribbing, men det är för ert eget bästa, bratz ungjävlar kids. Fler inlägg = mindre att säga. And remember, tant Grammatik och farbror Kommatering är dina vänner!!!!1!!one!!!eleven!

Edit: jag kan även rekommendera att man läser igenom texten när man väl postat den. Stavfel makes bad bedpartners.

2 kommentarer:

Elin J sa...

Väl rutet! Jag håller definitivt med dig, men å andra sidan måste jag se det från mitt egan perspektiv. Jag vill blogga ordentligt, en gång om dagen, men ibland har jag inte tid, helt enkelt. Så när jag väl har tid kommer jag på en massa grejer som jag vill ha sagt, oavsett om det är seriöst eller oseriöst.

Jag gillar bloggar med substans, dock har jag inte tillräckligt med självinsikt för att avgöra om jag klarar den balansen själv. OCH även om jag helst läser substansiella bloggar, så kan kortare inlägg lite då och då ge en rätt soft känsla av spontanitetn när de väl inträffar in en "matigare" blogg.

Men att läsa bloggar som BARA består av korta inlägg? Frack no.

Sliven sa...

Nu är det ju inget direkt krav att man skriver varje dag bara för att man har en blogg (det beror ju lite på hur besatt av läsarantal man är). Och visst är en blogg en blogg en blogg och ingen krönika; korta inlägg eller roliga memes är fullt tillåtet.

Det jag tänker på är de som genomgående skriver fem till tio korta inlägg om dagen; "nu är det fredag", "nu har jag ätit frukost", "nu är jag på förfest", "har ni tänkt på att [insert subject here]" osv.

Jag läser tex. gärna Belina Olssons blogg, jag tycker att hon skriver bra och underhållande. Men även om hon skriver bra och underhållande inlägg känner jag att jag tröttnar när hon postar tretton stycken... for real.