I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-06-11

Absolut rättvisa

Kommer ni ihåg Sagan om den rättvisa Gudrun av Tage Danielsson?

Den handlar om kvinnan som till varje pris ville leva rättvist, och skrev ihop en lista så att hon och maken skulle vara på det klara med vem som skulle göra vad i hushållet, och hur mycket som skulle göras:

Strykning av 1 skjorta motsvarar bäddning av 2 sängar;
kokning av TV-kaffe motsvarar middagsdisk för 2 personer;
isyning av 1 knapp motsvarar lagning av 1 trasig kontakt; ...

"Nu ska vi leva efter den här listan, Albin", sa Gudrun, "för att allting går rättvist till, det är äktenskapets A och O."
"Det ska nog gå bra, för huvudsaken är ju att man älskar varandra", sa Albin, och sen sa han inget mer, för han ville ju inte prata längre än Gudrun hade gjort.


Så får paret barn, och det här med rättvisan blir genast lite mer komplicerat, men med lite flit och vilja går det till slut bra ändå:

Det visade sig vara ett klokt och rättvist barn, för det första ord det sade var "mappa" och det andra var "pamma".


Efter en tid föreslår så mannen, Albin, att de ska skaffa ett barn till. Gudrun tycker att för all del, men den här gången är det allt din tur! Och den här gången ger Albin upp.

Denna saga var givetvis det första som poppade upp i huvudet när jag läste artikeln om jämställda lesbiska par. Tänk så mycket enklare det varit för Gudrun, om hon varit gay...
Visst är det upp till varje enskilt (lesbiskt) par vem som vill bli biologisk förälder, men betänk denna möjlighet att slutligen uppnå den yttersta rättvisan! I slutet av sagan om den rättvisa Gudrun, är huvudpersonen åter på jakt efter en karl "som har sinne för att allting ska gå riktigt ordentligt rättvist tillväga." När Gudrun slutligen träffar Alva, säg i slutet på 2008, får sagan så äntligen ett lyckligt slut!

För den som inte är redo att ge sig in i diskussioner om absolut rättvisa i blöjbytes-genren, kan jag meddela att jag satt i fyra timmar och petade in kondomer i små färgglada plastfickor som ska delas ut på diverse event i sommar. I plastfickorna finns även visitkort från RFSL med kontaktuppgifter till ungdomsmottagning där man med fördel kan kolla sig för könssjukdomar. I've fulfilled my duty to society!

Dock förpackade vi inga kondomer för kvinnor, vilket kan tyckas orättvist. Fast jag vet inte... jag är ivrig förespråkare för kondomer. Kondomer är bra. Argument för att inte använda kondom, som tex. att de är osexiga, håller sällan eller aldrig. Argumenten, alltså. Men den där tjejkondomen... visst är tanken fin, men jag har sett den IRL, och den verkar inte helt... het. Vanesak, kan tyckas, men... njääääe. I'm not convinced. Not at all. Jag tror jag kan leva med lite orättvisa i kondomlandet, jag är nog rätt nöjd på den fronten.

Inga kommentarer: