I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2009-04-17

Jag är säker på jag hade den igår...

Jag katalogiserar mina viktiga och oviktiga papper enligt ett system som indikerar att allting finns någonstans. Ligger det inte på skrivbordet, matbordet, tillfälliga lagringsplatsen eller i viktigt-mappen ett, två eller tre kan man som sista utväg kolla i bokhyllan, lådan-där-jag-tänkte-lägga-alla-papper-innan-jag-ändrade-i-systemet eller i skolväskan. Och finns det inte där, så finns det helt enkelt inte.

I denna manuella databas sparas garantibevis, matkvitton från 2003, pensionspapper och kontobesked. Jag blir med andra ord mycket förvånad om jag inte kan finna gamla lönebesked från 2001, sparade av nostalgiska skäl. De kanske försvann när jag rensade ut IKEA-kvittona från -96, eller så.

Fördelen med denna typ av ekorrmentalitet är hur som helst att om det är viktigt, sparas det i upp till tre år (eller längre, beroende på hur länge jag bor på samma ställe). Om det är oviktigt kan det hända att det sparas ännu längre, i synnerhet om "det-et" i fråga är ett litet, litet kvitto eller kanske en hopvikt papperslapp med en genial blyertsskiss på.

Jag har ingen roman inom mig, jag har flera volymer utspridda i lägenheten. Allt som behövs är sortering, klassificering och artbedömning, sedan klistrar man ihop alltsammans, scannar och skickar det till en intet ont anande redaktör av något slag. Any day now...

Inga kommentarer: