I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2009-04-03

Gnäll

Jag undrar varför man aldrig får vara missnöjd med någonting och/eller engagera sig i det, utan att det ska komma någon eller några och peka på att "det där är väl ingenting, det finns de som har det MYCKET sämre"?

Exempelvis "får" inte studenter vara missnöjda med storleken på studielånet, för de arbetslösa har det sämre. Och studenterna har dessutom valt att studera. Ja, men än sen då? Bara för att det finns de som har det sämre ställt betyder väl inte det att studielånet är bra nog?

Det hela upprepar sig i alla typer av engagemang: det är inte OK att klaga på skolmaten, för det finns minsann svältande barn i världen. Feminister och djurrättsaktivister blir också ifrågasatta, vi (och minkarna) har det ju så bra här om man jämför med en massa andra ställen, varför hjälper ni inte Rädda barnen/Röda korset/Greenpeace istället?

Men bara för att kvinnor (och minkar) i andra länder kanske inte har samma rättigheter som i Sverige, betyder det väl inte att vi måste nöja oss så här? Jag fattar inte riktigt kopplingen där. Barnen i Brasilien mår väl knappast sämre av att vi i Sverige höjer kvalitén på skolmaten? Och visst suger det att vara arbetslös, men inte betyder det att det är rimligt att studenter ska lägga halva inkomsten på hyra, heller. Även om de själva valt att studera, kanske just för att öka sina chanser på arbetsmarknaden och slippa riskera arbetslöshet.

Det finns mängder av sakfrågor som inte engagerar mig det minsta, men jag är ändå glad att andra organiserar sig för eller mot olika orättvisor. Jag går inte själv på socialbidrag, men tycker ändå att det är bra när frågan uppmärksammas i Fattigbloggen, till exempel. Och även om jag inte bryr mig om kvalitén på skolmaten idag, är jag glad att det finns de som kämpar för att göra den bättre. För jag vet att frågan kan komma att beröra mig i framtiden, och vad hjälper det då mina barn att skolmaten minsann var bra nog när jag var liten?

Ja till mer engagemang och debatt om viktiga frågor, nej till allt gnäll på dem som engagerar sig i "fel" frågor, det vill säga de frågor som inte berör just MIG MIG MIG.

Inga kommentarer: