I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2009-02-04

När blir det vår, då?

Skolan är slut. Så varför är det då så mycket papper överallt? Blodgrupperingssvar, gamla (betalda) fakturor, försäkringspapper och tidtabeller. Vart kommer allt ifrån?

Vita papper inne, vit snö ute. KALLT som bara den är det också, jag orkar inte gå ut ens för att köpa bröd. För det är KALLT. Inser just att jag missat min tvättid dessutom, tur att man är shoppoholic och därmed äger såpass mycket kläder att det inte är strikt nödvändigt att tvätta hela tiden... I-landsvarning, I-landsvarning, utrym omgående alla fria ytor!

Läste för övrigt om den där kontorsstolen som ska vara anpassad specifikt för kvinnor. Och... tanken är ju god. Visst är det så. Men är det bara jag som minns den där cykelsadeln som skulle vara speciellt anpassad för kvinnor? Den hade en egen form och var lite mjukare eller hur det nu var, och oj så bra den skulle vara. Men jag har aldrig sett den på marknaden. Eller vad sägs om de rapporter som droppar in lite då och då, om att kvinnokroppen visst inte reagerar likadant som manskroppen på vissa mediciner och dosering av läkemedel? Hoppsan, liksom. Vi kom just på det alldeles nu. Oops.

Jag hörde bara häromdagen att anledningen till att kvinnor ofta är mer lättpåverkade än män när det gäller alkohol, ska vara att mannen har nåt extra enzym som bryter ner alkoholen snabbare, medan den för kvinnor rinner ut direkt i blodet. Jaha, och hur påverkar det den allmänna nedbrytningstiden, då? Jag minns att i min körkortsbok fick man lära sig att en man på 70 kilo bryter ner 2 cl alkohol på ungefär en timme. Utifrån det kunde man sedan räkna ut när man som tidigast skulle kunna köra bil efter att ha druckit si eller så mycket. Att uträkningen skulle kunna påverkas ganska ordentligt om mannen i själva verket var en kvinna med en helt annan vikt och tillgång på enzymer stod det liksom ingenting om.

Det är exempelvis sådana saker som kan vara bra att veta när man ska ut och vela runt i trafiken, kan jag tycka. Även om det är ganska självklart för mig att inte köra bil dagen efter en fin fest (mest för att jag inte har någon bil), finns det säkert de som sitter och räknar timmarna; Inte nu, inte nu, men NU! Nu kan jag köra bil, hurra! Sorry, är du kvinna åker du fast i poliskontrollen, sladdar av vägen, krockar och dör. I ungefär den ordningen.

Ja, jag är väldigt munter idag. Det blir lätt så när dumhetens demoner tar över och verkligheten puttrar på i klara Technicolourfärger och det känns som om den enda som inser att kejsaren är naken är den där osnutna ungen längst fram i paraden.

Men han säger liksom ingenting.

Inga kommentarer: