I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2009-02-16

Ur led är konsten (?)

Konstfack-karusellen snurrar vidare. Snurr snurr. Hjulena på bussen de går runt runt runt. Eller hjulena på tunnelbanan, kanske.

Jag har länge misstänkt att nyckeln in till vissa högre konstutbildningar inte ligger i konstnärlig kvalitet, utan i de blivande studenternas förmåga att skriva bra motiveringar till de projekt de vill genomföra under sin studietid. Man tar en utgångspunkt som exempelvis skadegörelse, och så skriver man om det till "en studie om samhällets ansvarskänsla under djup emotionell press". Så får man sitt projekt godkänt och kan gå ut och välta kor på ett ytterst konstnärligt sätt.

Ska konst provocera? Det kan den göra, det finns alltid de som känner sig provocerade av något i ett konstverk, de som tycker att "det där är inte konst", eller "min femåring målar bättre än så". Men nu var det ju inte bara frågan om huruvida grafitti räknas som konst, det är inte ens frågan om huruvida den där snubben sysslar med konst eller klotter. Det handlar om en vagn full av folk som otillfrågade får bevittna skadegörelse, vilket torde vara den korrekta benämningen på krossade rutor. Inte ens om det i projektbeskrivningen ingick en intention att "skapa mosaik live" hade jag köpt det som konst.

Så, om det där är ok som konstnärligt utövande, kanske att jag skulle ansöka till konstfack nästa år med ett misshandelsprojekt? Fast jag skulle såklart kalla det "testande av gränser för mänsklighetens inneboende sadism, ackompanjerat av rytmiska sparkar och ett innovativt blåtiremönster".

Jag räknar kallt med att komma in.

2 kommentarer:

Frida sa...

Hej ! :)
Just nu har jag en tävling på min blogg, vinsten är ett presentkort på sminkbutiken Pashion i Birsta City !

Välkommen att tävla! :)

Sliven sa...

..men är det konst?