I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2009-09-07

Porridge

Gröthjärna* kan yttra sig på många olika sätt. Man kan till exempel bli otroligt glömsk, tappa bort saker eller uppträda lite allmänt förvirrat. Sen reaktionsförmåga på tilltal är ett annat symptom på detta tillstånd, som skulle kunna liknas vid mild till måttlig berusning. I mitt fall tar sig tillståndet ett högst specifikt uttryck; jag tappar bort svenska ord och uttryck. Helt stopp tar det dock inte i ordförrådet, min hjärna står tjänstvilligt redo med ett substitut till det ord jag letar efter, fast på engelska. Praktiskt, kan man tycka. Jag känner mig som något av en internationaliserad wannabee, men folk förstår i alla fall (oftast) vad jag vill ha sagt.

Fast det känns ju sådär. Igår rotade jag exempelvis runt i ordförrådet efter den svenska motsvarigheten till uttrycket "second nature". Med klent resultat, kan tilläggas. Ordet "naturligt" avfärdade jag först som varande alltför enkelt för att kunna vara vad jag letade efter.

Kanske är det ett övergående tillstånd, orsakat av brist på sömn eller brist på bra TV-serier på svenska. Kanske består botemedlet i att sluta sända Beck-filmer i tid och otid. Kanske kommer detta att ske, inom en snar framtid. Tills dess fyller jag ut luckorna i min light-amnesidrabbade hjärna med kryddor från det anglosaxiska köket. Det faller sig liksom naturligt. It's like second nature. Mm. Jag måste medge att it does have a certain ring to it.

*Nybildat substantiv, oftast förknippat med graviditet och/eller nyblivna föräldrar

Inga kommentarer: