I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2009-05-19

Teckningsteknik

All the cool kids are doing this meme:

Har du en "uppvärmningsbild", dvs ett enkelt motiv du skissar för att komma igång?
Nej, inte om jag redan vet vad det är jag vill göra. Däremot grovskissar jag oftast serie/manus innan jag sätter igång på riktigt.

Har du en valk på rithanden och isf var på handen?
Javisst, det är väl lag på det? En sexig liten valk på långfingret.

Blyerts - ja/nej? Om ja, vilken typ och hårdhet?
Ja. Hårdhet beror på vad jag tecknar, skissar jag vill jag ha nåt tunnt och lättsuddat. Men jag gillar också att göra porträtt i blyerts, då är det grova, mjuka blyertsstavar som gäller.

Tusch - ja/nej? Om ja, vilken teknik o vilken typ av tusch?
Mja. Vi har ett komplicerat förhållande till varandra, jag och tusch. Men sedan jag upptäckte tuschpennor och slängde penslarna all världens väg, trivs vi bättre ihop.

Akvarell - ja/nej? Om ja, på papper med fin eller grov gräng?
Njaäea... eftersom jag spenderade en stor del av min uppväxt med att måla i äggtempra med stora, grova penslar, föredrar jag idag pennor av naturliga skäl. Men det finns ju akvarellpennor, det använder jag ibland.

Vilka tre ritverktyg tar du med dig till en öde ö?
Tjock skissbok, halvgrov blyerts, bra sudd. That's all I need.

Favoritpapper?
Vanligt tecknings- eller skissbokspapper. Absolut inte högblankt tuschpapper, det har jag utvecklat en allergi mot.

Vilket sudd kan du inte leva utan?
Ptja. Nåt som är lagom mjukt och som inte färgar av sig när man jobbar med det?

Vilken teknik behärskar du sämst...?
Saker som kräver mycket tid och omsorg. Oljemålning, till exempel. Jag vill att det ska gå snabbt att arbeta. Annars måste jag lägga bilden i en låda i ett halvår innan jag ids återkomma till den.

Inga kommentarer: