I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2009-03-13

Trångt, det är trångt, det är trångt

Det är visst Fredagen den 13:de idag igen. Men det kom tydligen inte i tidningen. Saker är väl aldrig så ointressanta som när de upprepas...

I alla butiker spelas Schlager-medleys, det kan väl aldrig ha någonting med Melodifestivalen att göra? Eller är det för att ta fokus från den allmänna storleksförvirring som råder i klädbutikerna, månne?

Att klädstorlekar inte matchar verkligheten känns inte så nytt, i och för sig. Att gå in i nån affär, plocka på sig kläder i "rätt" storlek, bara för att sedan tvingas inse att kroppen antingen vuxit eller krympt på vägen från den föregående butiken, känns snarare regel än undantag. Nån klädkedja kan ha storlek S-L, men de är "små i storlekarna". Vad nu det ska vara bra för. En ros är en ros är en ros, men en medium är oftast något helt annat.

Påverkar inte det konsumtionen, kan man fråga sig? Själv vägrar jag i alla fall att köpa jeans i storlek 46 bara för att storlek 40 inte går på. Det är inte mig det är fel på, det är kläderna, brukar jag resonera. Senast på H&M, som har världens trängsta mammajeans. Gravida kvinnor växer som bekant på alla håll och kanter, och kläder anpassade för dessa naturens under (ahaha) bör därför vara rymliga, yes? Eller inte. Det lustiga är att jag brukar kunna ha vanliga jeans från H&M utan problem. Det är de som är de konstiga, det är jag som är normal.

Som om inte detta vore nog, måste jag till råga på köpet lära mig ett helt nytt system för bebis-storlekar nu. Får det lov att vara en snabbkurs i smart shopping till liten människa? Är en storlek 62 en storlek 62 en storlek 62, eller inte?

Inga kommentarer: