I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2009-03-19

Lathspell I name you!

Jag ljuger i alla fall inte om mina läsvanor, tänkte jag säga. Sedan kom jag att tänka på all kurslitteratur som jag inte läst genom åren. Där hamnar nog Metodpraktikan högst på listan, jag tror att det är en av de viktigaste böcker som jag borde ha läst men egentligen bara låtsas ha en susning om.

Skulle jag i något sammanhang ljuga om någon bok, skulle jag nog annars välja No Logo. Den står oläst i min bokhylla sedan många år tillbaka. En annan bok som jag "borde" ha läst är Backlash. Kanske kommer jag att läsa de där böckerna någon dag. När det regnar, eller så. Tills dess nöjer jag mig med att konstatera att jag inte verkar ha läst någon av de där påstått mest lästa böckerna. Och lika glad är jag för det.

De tio böcker som folk oftast ljuger om att de har läst:

1. "1984" av George Orwell
Jag äger den, men jag har inte läst den. Fast med tanke på hur många andra historier som baseras på 1984 känns det ändå rätt OK.

2. "Krig och fred" av Leo Tolstoj
Nej. Och jag kommer knappast att läsa den heller.

3. "Odysseus" av James Joyce
Nej... fast nu blir jag tveksam. Jag tror att jag kan ha läst delar av den. Kanske.

4. Bibeln
Nja. Jag har läst delar, men kan knappast rekommendera den som sträckläsning.

5. "Madame Bovary" av Gustave Flaubert
Nej.

6. "Kosmos - en kort historik" av Stephen Hawking
Att överhuvudtaget sätta ord som "kosmos" och "kort" i samma mening verkar lite suspekt, tycker jag.

7. "Midnattsbarnen" av Salman Rushdie
Nej. Men jag äger en bok av Salman Rushdie. Och jag har varit vaken till midnatt en gång.

8. "På spaning efter den tid som flytt" av Marcel Proust
Slår den "På spaning med Bridget Jones"?

9. "Min far hade en dröm" av Barack Obama
Nej. Och nu blev jag dessutom historiskt förvirrad. Spring inte runt och vrid på citat sådär, Obama.

10. "Den själviska genen" av Richard Dawkins
Det låter faktiskt som en titel jag kan tänka mig att googla på. Which says a lot, truly.

Om ni vill kan ni plocka listan och använda som ett meme. Sedan kan ni tagga de tio bloggare som ni oftast ljuger om att ni känner. ^_^

2 kommentarer:

Åke Forsmark sa...

Jag har läst 1984 och Bibeln rätt genom. Det senare var intressant och jag funderar mycket om de bibeltrogna verkligen har läst den rätt genom. De andra böckerna skulle jag inte bry mej om att låtsas ha läst. Jag började på satansverserna men förlade på något konstigt sätt boken.

Sliven sa...

Intressant är den, om man bara kommer igenom det där avsnittet där de radar upp en lång ättelinje, eller vad det nu är. Men sträckläsning, näe...