I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2009-12-01

Anything you can do, I can do better.

Jo, den där reklamen som går nu, där man frågar sig hur i hela friden det ska gå för Sverige, nu när så många ska gå i pension? Jag tycker inte riktigt att budskapet går hem. Här i kulisserna står nämligen mängder av arbetssökande, som mer än gärna skulle vilja köra skolbuss och sortera petflaskor och läsa för förskolebarn, och allt vad de nu gör i den där reklamen. (Eller inte gör, om man ska vara nogräknad). Men i filmen har alla fyrtiotalister gått i pension, och kaos råder. Som om alla härute bakom scenen liksom inte fanns.

kampanjens hemsida börjar det gå upp för mig att mitt första intryck av filmen kanske inte riktigt stämmer. För all del. Men jag kunde lika gärna ha struntat i att gå in på den där sidan för att kolla vad det egentligen handlar om. First impression lasts, och first impression gjorde mig i det här fallet mäkta irriterad. Irriterade människor tenderar att ösa galla över vad det nu är som irriterar dem, exempelvis i sina bloggar. Och då är det redan för sent att få tillbaka dem på rätt kurs.

Överskatta inte mottagarens intresse. Att avreagera sig i färgstarka ordalag är så mycket enklare* än att ta reda på fakta.

*Och ofta roligare.

Inga kommentarer: