I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2009-01-03

Kul med primater

Bröderna Skjulman är ett par, enligt egen uppfattning, väldigt underfundiga gossar som lever i ett skjul på Stureplan. Där hittar de på allsköns bus till massornas förtjusning. Men trots att de har en hel tunna full med apor, har de aldrig riktigt fångat mitt intresse.

Jag funkar lite så när det kommer till hajpade människor, som dokusåpafolk och B-kändisar, jag stänger av och har egentligen ingen aning om vilken av alla Lindor som egentligen var med i vilken skojsig liten TV-produktion. Om man berättar sånt för sina bekanta, brukar de glatt upplysa om vem som var med hur och var och när, men jag är så nöjd med att inte veta. Det finns så oändligt mycket intressantare saker som måste få plats på min mentala hårddisk; tvättider, interna skämt och skumma seriestrippar från -92, till exempel.

Ronnie Sandahl lyckas däremot ådra sig min uppmärksamhet i en artikel om nätmobbning, humor och medier. Det är en intressant parallell mellan kändis-bashing på andra kändisars bloggar och rå högstadiemobbning. Jag kommer att tänka på den där reklamen för Friends som går nu, flickan som sjunger om att aldrig mer behöva hålla käft (ligger på Friends hemsida). Hon skulle egentligen lika gärna kunna vara en utröstad Idol-deltagare som inte får vara med och leka på Stureplan.

Kanske blir 2009 året då det skapas en organisation mot medial mobbning? Kändis-Friends, med rätt att skilja på godartade och elakartade humortumörer, kanske.

3 kommentarer:

TreAmigos sa...

håller med dig, schulmann-boysen kanske skall träffa på lite "riktiga" människor ute i den stora världen som har lite annat att berätta om just vad som händer på Stureplan.
För det är ju faktiskt rätt ointressant.

Och humor är ju roligare om man INTE behöver förnedra någon annan...
ha det fint!

Jah Hollis sa...

Av det lilla jag läst av Schulmanbröderna (det var när de hade var sin blogg och inte gått över i apstadiet (helt och hållet)) så tror jag det ligger till så här:
De saknar förmåga att hitta på något kul själva. Därför gör de sig roliga på andras bekostnad. Klassiska mobbare.

Sliven sa...

Egocentrerade och fantasilösa gossar då, med andra ord. Stackars kräk.

...för det vet vi ju alla, att egentligen är det "synd" om den som mobbar. ;p