I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2009-01-10

Joyeux anniversaire!

Idag fyller Tintin 80 år. Jag tror att det är läge att säga grattis!

Jag är själv inget stort Tintin-fan, men jag har läst nästan alla album, förutom det första (Tintin i Sovjet) och det ofullbordade, sista albumet. Synd att just det aldrig blev klart, Tintin och alfabetskonsten verkar vara det mest intressanta i serien, som en föregångare till Da Vinci-koden, ungefär.

Mina favoritfigurer är i alla fall Kapten Haddock och Milou. Tintin är lite blek i jämförelse. Men så är det ofta i serier, tycker jag. Det är bifugurerna som får lov att bli extra färgstarka (för att inte tala om skurkarna!), hjälten fungerar mer som den figur man själv ska kunna identifiera sig med. Och jag har lite svårt att identifiera mig med Haddock eller Castafiore. =D

Det kommer mycket fint från Belgien. Jag var där på studiebesök en gång, vi gick på Seriemuseet och köpte en massa serier på franska, som jag inte kan ett ord av. De serierna har jag omsorgsfullt packat ned i en låda, och ställt undan i ett förråd tillsammans med de flesta av mina andra tillhörigheter. Det är min ambition att någon gång bo i en tillräckligt stor lägenhet för att faktiskt få plats med alla mina möbler och saker... but today is not that day, alas.

1 kommentar:

Froggie sa...

jag hade sett Tintin series för en tag (när jag var i högskolan). Jag tycka om det eftersom det var jatte roligt. Jag gillar tecken ö som ett barn då tro jag det var kul. Jag försokade att få mer på VHS då men inte junde jag. Det var knapp.
Ärlighet tycker jag vill se Tintin igen men jag har inte försokad. jag vet inte varför men fast jag fick veta min flickvän gillar tecknad serie (Tintin), tycker jag bor nu.