I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2007-08-25

Retusch, my two cents.

Ok, nu ids jag inte mer. Seriöst, nu vänder trenden; här, nu, tio minuter sen.

Läser expressen på webben, en annons för gud-vet-vad med en sönder-retuscherad modell förgyller min läsupplevelse. Vet inte vem modellen är när hon är hemma hos sig, men på bilden ser hon ut som ett Plastic-fantastic spektakel, stackars människa. Hör samtidigt på TV-reklamen (ja, jag tror på mixed media, läser gärna tidningen och spanar på tv samtidigt, etc) hur Penelope Cruz lyckligt talar om hur naturligt vacker hon ser ut i sin nya mascara.

Jag vet inte det, jag. All mascara- och läppstiftreklam idag ser ut att vara 3D-animerad, och vad säger det om produkterna? Alla som har sett Kill Bill-inspirerade Max Factor-reklamen borde veta vad jag talar om.
Jag tror inte ett smack på den. Jag tror att lösögonfransar och 3D-animatörer för miljoner ingick i den där reklambudgeten. Det är inte så att jag inte skulle kunna tänka mig att köpa mascaran; den är säkert bra, om än långt över min budget. Men måste de göra sån idiotisk reklam?!

Åh, och om du jobbat med Max Factor-reklamen, inte är en animatör och med 110% säkerhet kan säga att reklamen inte är gjord delvis i 3D; upp till bevis! Jag vill gärna se före- och efterbilder!

I tjejtidningarna (senast Veckorevyn, tror jag) dyker det med jämna mellanrum upp reportage om retuschering, där "vanliga" människor blir uppsminkade, plåtade och super-retuscherade. Men med tanke på att alla de där tidningarna har mer reklam än innehåll, och massvis av retusch på de inköpta bilderna, blir effekten mest en axelryckning. Typ, jaha, what else is new? Jag tycker personligen att man kan använda retusch för att piffa upp bilder, plocka fram färger och ta bort skumma skuggor eller annat man inte vill ha med. Men inte för att ändra om bilden (läs: modellen) totalt. En proffsig fotograf behöver egentligen inte retuschera en bild, ska inte behöva det. Färg, ljus och en likaså proffsig modell ska liksom vara nog. Vore jag modefotograf skulle jag vara rätt sur över att mitt jobb inte räckte till, likaså om jag var modell.

Ok, det är säkert fotografen som retuschera bilderna också, men ändå. Stenkorkat är vad det är.

Apropå de retuscherade modellerna... just nu florerar en bild (eller ett videoklipp) på Frankrikes president, som sägs ska vara retuscherad för att trolla bort Monsieur Presidentes bilringar. Som jag sade, den här retuschtrenden är Sooo last century. Använd tekniken till nåt nytt och fräscht istället.

Inga kommentarer: