I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2007-10-16

Stureplanskommentar

Jag tror att många bloggar om samma sak idag; den fällande domen mot Stureplanstöntarna. Det känns... betryggande, att det blev en fällande dom efter all den skit som verkar ha pågått i rättsalen; en våldtagen kvinna som tvingas svara på frågor om sitt sexliv, sin klädsel och sin jargong. Det låter inte 2007, det låter 1807. Det är sånt som gör mig arg nog för blodsutgjutelse.

Samtidigt är det märkligt att två olika instanser kan dömma så förtvivlat olika; vanligen brukar väl den högre instansen skärpa eller lindra en redan angiven dom? Det känns inte lika betryggande, jag står lite frågande inför det där. Som allmän åskådare till en sån här händelse (rättegången, då) är det otroligt svårt att veta vad man ska tro egentligen. Allt vi har att gå på är media, som när det passar dem kan ge otroligt vinklade framställningar. Jag har haft på känn att Stureplanarna varit skyldiga och har hoppats på en fällande dom. Men samtidigt, jag tror inte att jag ens hört talas om en positiv framställning av dem i någon tidning eller kanal. Det är klart, de gånger de har citerats eller intervjuats verkar de rätt duktiga på att ge en dålig bild av sig själva. Men det är ju just det; "verkar".

Domen som kom idag verkar vara rättvis. Och 21-åringen som ska ha varit förkrossad över domen eftersom "fyra år är en ganska lång tid i fängelse" verkar vara en riktig morsgris. Det kanske kommer som en nyhet för honom att en våldtäkt kan förstöra bra mycket mer än fyra år av en människas liv?

Jag tror aldrig att jag har varit på Stureplan. Och jag har absolut ingen lust att ta mig dit heller. Det verkar vara en oas för bratz och människor med allmänt konstiga värderingar. (Och ja, ordet "verkar" är omsorgsfullt valt i den där meningen.)

Inga kommentarer: