I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2010-04-02

Påskupprop

Årets längsta fredag föregås av en skärtorsdag och dessförinnan en dymmelonsdag. Ingen av dessa har någon koppling till färger.

Långfredagarna var för övrigt längre när jag var barn. Ingenting var öppet, ingenstans kunde man gå och på TV gick bara långa, trista filmer om Jesus och det eviga korset. Och då hade vi ändå kabel. Idag är butikerna öppna, fryntliga farbröder säljer blommor på torget och socker-ruset har tagit över och håller alla affärer öppna för chokladhungrande. Allt var således inte bättre förr. But that's not news, that's olds.

Om jag förstått det rätt vill man nu återinföra den långa delen av denna dag, frångå fredagsmyset och chockhöja sockerskatten. Människor förväntas då återgå till att bara äta ägg och stirra i väggen. (Hur detta påverkar infrastrukturen lämnas obesvarat.)

Mitt förslag är lika enkelt som genialt: skit i det där med sockerskatt, det är inte där problemet ligger. Släpp istället musten fri!

Givetvis överkonsumerar svensken läsk runt påsk och jul. Det är ju den goda musten man vill åt, den som måste forslas hem i stora partier genom de djupa skogarna, för att sedan avnjutas lite i sänder ute i stugorna, ty genast dagen efter påsk står där icke längre någon must att finna!

Jag köper sällan läsk, men runt jul och påsk fyller jag upp min årskvot med råge. Jag dricker alltså inte mer läsk än någon annan, jag är bara mer desperat. Framåt midsommar sådär tar musten slut för mig, och jag tvingas genomlida varje höst som en förtvinad varelse, med julens återinförande av denna strängt reglerade dryck som enda hopp. Jag vet att jag inte är ensam.

Systrar och bröder, förenen eder! Släpp musten fri!

Inga kommentarer: