I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2010-03-30

Vit tisdag samt ägg

Tisdagen före påsk kallas "vita tisdagen" eftersom man från och med idag måste spara sig inför påskhelgens suparfest. Eller också hänger det ihop med att det idag är sista chansen att äta ägg och vitt mjöl före påskhögtiden. Det senare känns dock helt förlegat i dagens läge, varför den tidigare, något fabricerade historien borde införas som officiell förklaring till denna dags färg.

Jag gillar inte ägg. Det hänger ihop med en djupt traumatisk sjukdomsepisod där allting luktade ruttet ägg. Däremot tycker jag mycket om chokladägg. Eller ihåliga ägg av papp som innehåller choklad, anything goes! Igår tyckte jag så mycket om choklad att jag diktade mig till en storvinst på ett av familjeforumen. Jag tror att jag ska öppna en professionell rimstuga.

Jo, men apropå ägg, är det bara jag som har hört den grekiska myt som förklarar varför påskharen kommer med ägg? Utöver att det är vår och allmänt mycket fertilitet (och ägg) i luften?

Inga kommentarer: