I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2010-03-24

Skaldjungel

Innan jag blev förälder hade jag aldrig hört talas om Skaljackor. Har ni?

Tydligen är det skaljackor som is the shit numera, nån sorts alternativ till regnkläder och allmänt vattentäta kläder. Eller? När ska man ha dessa skalkläder då? De är tydligen vattentäta upp till 10.000mm, hur djupa vattenpölar förväntas barnen leka i då? Eller man kanske kan ha dem som badkläder, om man vill inleda badsäsongen tidigt?

Funktionskläder finns det också nåt som heter. Eller det kanske är samma sak? Efter lite research har jag kommit fram till att det är tunna, smidiga, vatten- och vindtäta superkläder som barnen kan ha året om, så länge de har rätt kläder under.

När jag var liten fanns det galonkläder och overaller i bävernylon. Jag hatade att ha overall. Jag hatade att ha tjocka vinterkläder som kanske höll värmen men som man inte kunde röra sig i. Och eftersom jag aldrig varit någon ivrig vintersportare (kanske finns en koppling här?) har jag inte alls hängt med i skidmodet de senaste årtiondena.

Så ja tack, en skaljacka då, tack. Eller, hoppsan, det fanns visst många varianter att välja mellan? För det finns ju softshell-jackor, hardshell-jackor, tunna jackor, varma jackor, dyra jackor, fula jackor, kalla't vad ni vill! Titta jag flyger, upp genom luften, Halmstad till höger, Kumla till vänster ...

Inga kommentarer: