I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2010-03-29

Blåmåndag

Hej påsken! Vi har saknat dig! Fast mest har vi saknat godiset och påskmusten, såklart. Hostan och snuvan hade vi däremot kunnat vara utan, var snäll och kom ihåg det till nästa år.

I övrigt ska jag aldrig mer öppna när det ringer på dörren. Någonsin. Inte för jultidningsförsäljare, påskkärringar, poliser eller Hin Håle. Svarar i telefonen gör jag inte heller. Det är ju ändå bara jultidningsförsäljare or the next best thing som ringer.

Har kommit fram till att jag gillar idén med sociala medier, men föredrar att inta en osocial hållning till världen i övrigt.

Att måndagen före påsk kallas blåmåndag har tydligen* att göra med att man i tyska kyrkor dekorerade med blått inför påsk. Och här trodde jag att det var lila som var påskens färg? Förutom gult, då. Fast färgen lila räknades tydligen inte som en egen färg förr (fråga mig inte när) utan klumpades samman med brunt. Härav finns det lila blommor som har namn i stil med Brunmåra eller Brunklocka**.

Och brunt som påskfärg hade ju faktiskt varit tämligen misslyckat, kan man väl ändå få lova att tycka. Så vi godkänner färgen blå som stand in denna dag som idag är.

Here endeth the lesson***.

* All hail Wikipedia!
** Enligt källor som jag för tillfället inte alls kan erinra mig.
*** Precis som Michael Moore föredrar jag att bortförklara ofullständiga källredovisningar och hänvisa till "underhållningsvärdet".

Inga kommentarer: