I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-11-12

I Don't Ork No More

Jag gillar inte Migrationsverket. Den här artikeln förstärker mitt ogillande. Mamman i artikeln får inget extra bidrag till vinterkläder åt barnet, istället föreslås att hon ska sälja sin cykel. Hur mycket pengar Migrationsverket räknar med att hon ska få från den framgår inte, det är heller inte klart hur viktig cykeln är för transport till arbete, dagis eller liknande. Men äsch, man kan väl gå? Tio mil i snöstorm, uppförsbacke båda vägarna (som när vi på Migrationsverket var barn). Och nya stövlar? Trams! Man kan tälja sig träskor ur en stubbe eller fläta tossor av näver. Så har vi gjort i Sverige i generationer!

Du vill väl bli integrerad, lille vän? Eller förresten, bry dig inte om det. Du kommer ju ändå att bli utvisad till en plats som innebär en stor risk för ditt liv. Men det är inte så farligt. Du har ju en svensk halsduk som du kan försvara dig med. Om man viftar kraftigt med en halsduk eller ett skärp framför sig hindrar man en anfallare från att komma en in på livet. Det har vi lärt oss i en självförvars-workshop på jobbet.

Är det förresten någon mer som stör sig på hur reklam alltid tycks kopplas till fel sammanhang? Direkt under bilden av den utsatta familjen går en reklamsnutt om Digital-TV för bara blah blah blah kronor i månaden. De söta dockorna från ComHem-reklamen representerar lyckliga familjen, som inte behöver bekymra sig om att missa sitt favoritprogram längre. Jag har absolut ingenting emot den här reklamen, annat än att den dyker upp i just det här sammanhanget. Det är samma sak om man läser om någon som haft allvarliga ätstörningar, då kan man ge sig på att det rullar en bantningsannons bredvid.

Reklamsnuttarna måste ju vara scriptade så att de reagerar på någon form av tags, tex. "familj", "ekonomi", "mat" eller vad det nu kan vara. Och så dyker det upp annonser om försäkringar om artikeln handlar om pengar, eller från nåt resebolag om det är de tio finaste resmålen som listas. Det måste ju finnas ett system? Men det kanske vore relevant att manuellt gå in och stämma av vilken reklam som rullar vart. Det är samma sak på TV, i övrigt. Och i veckotidningar. Mitt i en allvarligt stämd dokumentär om att det är svårt att leva upp till ideal får vi reklam om mascara som man blir vacker av, bantningsprylar man blir smal av och choklad som man blir lycklig av. Det passar liksom inte in. Jag fattar att det även här finns ett system; företagen köper reklamtid som de tror passar målgruppen. Biljetter till Disney on Ice säljer säkert bäst om reklamen visas mellan familjeprogrammen. Men det vore faktiskt värt att granska en gång extra exakt vilken reklam som hamnar när. Om nu inte mediekanalerna vill bli dumförklarade, vill säga.

Inga kommentarer: