I DO IT MY WAY
 I DO IT MY WAY I DO IT MY WAY

2008-02-21

Februaridröm

Jag drömde så skumt inatt, om en gammal älskare, en vansklig bilfärd genom snöiga skogar, sommarens första bad och frågan om vem som skulle sova skavfötters med vem. Det som störde mig mest när jag vaknade var den gamla flamman, jag tycker inte alls att han har i mina drömmar att göra. Fann just ett gammalt foto: han var ju snygg, den jäveln! Oförskämt, skulle jag vilja påstå, att promenera omkring i mina drömmar och vara snygg. Fast i min dröm var han även deprimerad, rätt åt honom...

I mina mer vakna stunder (de flesta, skulle jag vilja säga) drömmer jag om våren och sommaren. Var nyligen en sväng nedåt landet, där de har helt snöfritt nu. Blev mycket avundsjuk. Men men, snön smälter även här och alla hjärtan, om man ska tro på sånt.

Läser Tage Danielssons Mytologi just nu, och inser till min stora glädje att P'Terry den remarkable kunde haft en riktig utmanare där, om de varit verksamma under samma tid, i samma land samt om Danielsson varit mer fantasy-inriktad. Men bara karaktären Belliafore, dotter till Venus och Vulcanus, som skapades i flytande form och därpå hälldes ner i ett par tighta jeans, talar starkt för denna åsikt.

Människan har skapat gud till sin avbild.
Längre räcker inte hennes fantasi.


/Tage Danielsson

Inga kommentarer: